BIR(A)

Co je Basic instrument rating - BIR(A)

Basic instrument rating neboli základní přístrojová kvalifikace, zkráceně BIR(A), je zjednodušená přístrojová kvalifikace, která umožnuje držiteli létat do minim DH/MDH +200 ft, za přizemní dohlednosti letiště 1500m nebo větší a kdy základny oblačností jsou ve výšce alespoň 600ft. 



Komu je kvalifikace určena

Soukromým pilotům, kteří mají v úmyslu létat v meteorologických podmínkách, kdy je k bezpečnému letu nutné použít přístroje a vyhnout se tím „VFR into IMC“ incidentu. Tuto kvalifikaci není možné použít později pro licenci obchodního pilota.



Zjednodušená teorie a zkrácený výcvik

Výcvik je založen na kompetenci (způsobilosti) pilota, má zjednodušenou teorii a zkrácený letecký výcvik, bez limitu minimálního náletu. Databáze závěrečné teoretické zkoušky na ÚCL je pouze cca 2000 otázek. Odhadovaný rozsah výcviku je 25-30h IFR/ 40 přiblížení, nicméně je rozsah v průběhu výcviku přizpůsoben dovednostem a schopnostem žáka.



Proč si vybrat právě Cirrus

Výhodou letadel Cirrus SR2X je vysoká cestovní rychlost a teda také možnost zkušenosti ve výcviku létat na: mezinárodní letiště s vysokou hustotou provozu s využitím tzv. „High Speed“ přiblížení, obtížnější letiště v horském prostředí se strmějším úhlem sestupové roviny nebo odletového gradientu.

Létání podle přístrojů (IFR): Kvalifikace BIR


Zrušení meteorologických omezení je možné za pomocí výcviku CBIR(A) za těchto podmínek (dle bodu 9, Aa, Příloha č.6 k Part-FCL):

  • Absolvovaných minimálně 10 hodin ve výcviku BIR(A) pod ATO
  • Nálet alespoň 50 hodin IFR jako PIC po získání kvalifikace BIR(A)
  • Absolvování hodnocení z teoretických vědomostí CBIR(A) v ATO
  • Absolvování dodatečného výcviku pro rozšíření práv IFR podle Part.FCL605.IR(a)
  • Ústní přezkoušení z předmětů Letecký zákon, Plánování letů, Meteorologie a zkouška dovednosti (skill test) s letovým examinátorem

Vstupní požadavky ÚCL před zahájením kurzu:

  • PPL(A) nebo CPL(A)

Požadavky ATO Cirrus Aircraft před zahájením praktického výcviku:

  • Absolvovaný Basic Transition Training dle Cirrus osnov na danou verzi SR2X
  • Zakoupený kurz v Cirrus Approach Portal - Advanced Transition Training na danou verzi Cirrusu (nebo Advanced Add-On dle zkušenosti pilota) 
  • Icing Awareness kurz

Požadavky při žádosti o zapsání kvalifikace BIR(A):

Zdravostí způsobilost minimálně Class II. dle PART MED včetně tónové audiometrie (např. Mudr. David Melechovský).

Splněná osnova výcviku dle PART FCL. Doporučeno 25h (IFR flight time), z kterých může být část na simulátoru FNPT II. Výcvik je založen na základě dovedností a zručností žadatele, postup na další úlohu a doporučení na závěrečnou praktickou zkoušku je po splnění kritérií v dané úloze / výcviku.

Zkouška z teoretických vědomostí BIR(A) v AJ na ÚCL ze 3 modulů:


  • Modul 1: Předletové operace a obecná manipulace
  • Modul 2: Postupy odletu, přesné (3D) přiblížení a postupy nepřesného (2D) přiblížení
  • Modul 3: Postupy IFR na trati

Před vydáním certifikátu o absolvovaní teoretické výuky (pro přihlášení na teor.zkoušky na ÚCL) musí uchazeč absolvování postupové testy z jednotlivých předmětů na Aviation Exam (bude přiděleno zdarma na 1 rok od ATO - CIRRUS AIRCRAFT v rámci kurzovného), které jsou zároveň přípravou pro tyto závěrečné testy z teor. vědomostí.

Zkouška ICAO AJ min Level 4 v našem CTC
VFR NOC ma li být přiznána kvalifikace BIR i v noci (ne pouze BIR den)
Zkouška dovednosti s Cirrus standardizovaným examinátorem pověřeným ÚCL (Aleš Veselý, Martin Miček)

Máte zájem o výcvik nebo přeškolení?

Vyplňte, prosím formulář. Náš tým se Vám ozve co nejdříve.

Zaškrtnutím souhlasíte se zpracováním osobních údajů pro účely komunikace