BIR(A)

Co je Basic instrument rating - BIR(A)

Basic instrument rating neboli základní přístrojová kvalifikace, zkráceně BIR(A), je zjednodušená přístrojová kvalifikace, která umožnuje držiteli létat do minim DH/MDH +200 ft, za přizemní dohlednosti letiště 1500m nebo větší a kdy základny oblačností jsou ve výšce alespoň 600ft. 



Komu je kvalifikace určena

Soukromým pilotům, kteří mají v úmyslu létat v meteorologických podmínkách, kdy je k bezpečnému letu nutné použít přístroje a vyhnout se tím „VFR into IMC“ incidentu. Tuto kvalifikaci není možné použít později pro licenci obchodního pilota.



Zjednodušená teorie a zkrácený výcvik

 

Výcvik je založen na kompetenci (způsobilosti) pilota, má zjednodušenou teorii a zkrácený letecký výcvik, bez limitu minimálního náletu. Databáze závěrečné teoretické zkoušky na ÚCL je pouze cca 2700 otázek. Odhadovaný rozsah výcviku je 25-30h IFR/ 40 přiblížení, nicméně je rozsah v průběhu výcviku přizpůsoben dovednostem a schopnostem žáka.
Po absolvování teoretické výuky a zložení postupového testu může žák získat částečný certifikát, a absolvovat zkoušku na úřade i z jednoho modulu. Není nutné splnit všechny moduly najednou.

Zvládněte angličtinu pro BIR s naší pomocí

 

Pro získání kvalifikace BIR je nutná znalost angličtiny alespoň na úrovni ICAO English Level 4. Pokud si v angličtině nejste jistí, rádi vám pomůžeme s přípravou – máme zkušenosti s podporou pilotů právě v této oblasti. Neváhejte nás kontaktovat, společně najdeme řešení, které vám umožní výcvik absolvovat bez zbytečných obav.

Zrušení meteorologických omezení CBIR(A)

Zrušení meteorologických omezení je možné za pomocí výcviku CBIR(A) za těchto podmínek (dle bodu 9 a 10, Aa, Příloha č.6 k Part-FCL):
  • Absolvovaných minimálně 10 hodin ve výcviku BIR(A) pod ATO
  • Nálet alespoň 50 hodin IFR jako PIC po získání kvalifikace BIR(A)
  • Absolvování hodnocení z teoretických vědomostí CBIR(A) v ATO
  • Absolvování dodatečného výcviku pro rozšíření práv IFR podle Part.FCL605.IR(a)
  • Ústní přezkoušení z předmětů Letecký zákon, Plánování letů, Meteorologie a zkouška dovednosti (skill test) s letovým examinátorem


Proč si vybrat právě Cirrus

Výhodou letadel Cirrus SR2X je vysoká cestovní rychlost a teda také možnost zkušenosti ve výcviku létat na: mezinárodní letiště s vysokou hustotou provozu s využitím tzv. „High Speed“ přiblížení, obtížnější letiště v horském prostředí se strmějším úhlem sestupové roviny nebo odletového gradientu.

Zvyšte svou kvalifikaci – přihlaste se na kurz
a získejte certifikát


Aktuální termíny online teorie BIR(A) s lektorem:


Další termíny budou probíhat v měsících červen, září a říjen na základě individuální dohody a budou upřesněny.


Teorie v českém jazyce probíhá online s Cirrus specializovanými instruktory a je zaměřena pouze na létání s Cirrus a určena pro soukromé piloty.

Teorii v anglickém jazyce lze absolvovat individuálně online přes Bristol Ground School.

Teoretická zkouška se skládá ze 3 modulů, které obsahují cca 2700 otázek. Po absolvování teoretického školení může žák absolvovat zkoušku po jednotlivých modulech a získat částečný certifikát, není nutné splnit všechny moduly najednou.

Předměty v jednotlivých modulech:

Modul 1: 022 Instrumentation, 040 Human Performance and Limitations, 050 Meteorology
Modul 2: 010 Aviation Law, 033 Flight Planning, 050 Meteorology, 062 Radio Navigation
Modul 3: 010 Aviation Law, 022 Instrumentation, 033 Flight Planning, 050 Meteorology, 090 Communication

Pro více informací nás kontaktuje na [email protected] nebo telefonicky +420 773 066 706 (Dobroslav Chrobák). Detailnější informace k BIR(A) naleznete níže.

Vstupní požadavky ÚCL před zahájením kurzu:

  • PPL(A) nebo CPL(A)

Požadavky ATO Cirrus Aircraft před zahájením praktického výcviku:

  • Absolvovaný Basic Transition Training dle Cirrus osnov na danou verzi SR2X
  • Zakoupený kurz v Cirrus Approach Portal - Advanced Transition Training na danou verzi Cirrusu (nebo Advanced Add-On dle zkušenosti pilota) 
  • Icing Awareness kurz

Požadavky při žádosti o zapsání kvalifikace BIR(A):

Zdravostí způsobilost minimálně Class II. dle PART MED včetně tónové audiometrie (např. Mudr. David Melechovský).

Splněná osnova výcviku dle PART FCL. Doporučeno 25h (IFR flight time), z kterých může být část na simulátoru FNPT II. Výcvik je založen na základě dovedností a zručností žadatele, postup na další úlohu a doporučení na závěrečnou praktickou zkoušku je po splnění kritérií v dané úloze / výcviku.

Zkouška z teoretických vědomostí BIR(A) v AJ na ÚCL ze 3 modulů:


  • Modul 1: Předletové operace a obecná manipulace
  • Modul 2: Postupy odletu, přesné (3D) přiblížení a postupy nepřesného (2D) přiblížení
  • Modul 3: Postupy IFR na trati

Před vydáním certifikátu o absolvovaní teoretické výuky (pro přihlášení na teor.zkoušky na ÚCL) musí uchazeč absolvování postupové testy z jednotlivých předmětů na Aviation Exam (bude přiděleno zdarma na 1 rok od ATO - CIRRUS AIRCRAFT v rámci kurzovného), které jsou zároveň přípravou pro tyto závěrečné testy z teor. vědomostí.

Zkouška ICAO AJ min Level 4 v našem CTC
VFR NOC ma li být přiznána kvalifikace BIR i v noci (ne pouze BIR den)
Zkouška dovednosti s Cirrus standardizovaným examinátorem pověřeným ÚCL (Aleš Veselý, Martin Miček)

Máte zájem o výcvik nebo přeškolení?

Vyplňte, prosím formulář. Náš tým se Vám ozve co nejdříve.

Česká republika flag(+420)

Zaškrtnutím souhlasíte se zpracováním osobních údajů pro účely komunikace